top of page

Омиљени композитор ми је онај чије дело сада радим

Александар Којић, диригент


Александар Којић је стални диригент Опере Српског народног позоришта од 2010. године. Школовао се у Србији и иностранству. Сарађује с оперским кућама, симфонијским и камерним оркестрима код нас и изван наше земље.

Живи и ради у Новом Саду а с диригентском палицом као уметничким компасом путује широм света.


Који су Вам планови за Симфонијски оркестар у 2022 и дали ћете имати иностране наступе?

С обзиром на то да сам стални диригент Опере Српског народног позоришта у Новом Саду, моји планови су везани пре свега за рад у матичној кући а планови за Симфонијски оркестар су још у фази преговора. Што се тиче инсотраних наступа, за сада их још нема. Још се осећају одјеци пандемије те су регуларни одласци на гостовања значајно смањени.


Да ли сте са виолинистом Сашом Мирковићем наступали пре београдског концерта?

Са Сашом Мирковићем нисам раније наступао иако смо се познавали и познавали смо рад један другог. Велика је радост била кад сам чуо да ћемо заједно наступити. Саша је специфичан уметник, као што велики солисти јесу. Веома добро технички опремљен, музикалан, с јасном идејом и поруком коју жели да пренесе публици својим свирањем.


Како сте организовали рад Симфоније у време пандемије, да ли сте одржавали бар пробе?

За време пандемије оркестар Српског народног позоришта, где ја радним, био је изузетно активан с обзиром на околности. Наступали смо у празној сали а наши наступи су директно видео преношени путем портала. Наступали смо и на отвореном кад год за су се стекли услови.


Са којим оркестрима сте пре сарађивали и имате ли своје фаворите?

Сарађивао сам са Војвођанским симфонијским оркестром, Београдском филхармонијом, Симфонијским оркестром РТС, Зрењанинском филхармонијом, Суботичком филхармонијом, Бањалучком филхармонијом, гудачким оркестром “Цамерата ацадемица”, камерни оркестар “Чешки виртуози” из Брна. Моји фаворити су оркестри с којима створим дивну атмосферу и размену енергије на наступу.


Које композиторе најрадије стављате на свој репертоар?

У нашем послу програм варира од концерта. Диригент мора бити способан да интерпретативно одговори на захтеве композитора различитих стилова и епоха. Омиљени композитор ми је онај чије дело у одређеном тренутку радим.


Са којим светским музичарем бисте радо први пут сарађивали?

Има много врхунских музичара с којима бих волео да сарађујем. Ипак, издвојио бих пијанисту Андреја Гаврилова.


Да ли бисте радо дириговали миксу жанрова на пример рок и класика и са којим музичарима?

Опробао сам се једанпут и у таквом миксу жанрова али то ипак није нешто што ми је најомиљеније, што може да ме испуни. Схватам да је то потребно публици, у одеређено доба године и као својеврсни филтер у понуди класичних концерата али то није нешто што бих ја поново радио.


Ако бисте одабрали каријеру у иностранству, где би то било?

Прерастао сам снове о великим подухватима у иностранству. Ја никада нисам континуирано живео у иностранству и знао сам одувек да кад не живим у иностранству не могу ни очекивати каријеру која није везана за нашу земљу. Веома радо одлазим по позиву да диригујем изван наше земље. Био сам у Русији, Немачкој, Мађарској, Аустрији, Чешкој…


Којим светским именима међу диригентима се посебно дивите?

Питање захтева опсежан одговор и образложење али задржаћу се само на именима. Сер Сајмон Ретл, Сеиђи Озаwа, Рикардо Мути, Даниеле Гати… само су неки од омиљених. Међутим, ван ток “главног тока” великих имена постоје диригенти са сјајним интерпретацијама али су из одрфеђених маркетиншких разлога у сенци, на пример Кристоф Ешенбах, Александар Ведерњиков…


Имате ли омиљени музички инструмент?

Сваки инструмент који ми се директно обраћа, који комуницира са мном и који без речи разумем.


Музика је реч која Вас асоцира на…?

Узбуђење и радост.


CD37-38.jpg
Поклон ЦД
Награда Музика Класика
Фестивал
Музика Класика Light
  • Facebook Basic Black
  • Twitter Basic Black
  • Black YouTube Icon
bottom of page